Vores værdigrundlag består af fire dele: Robusthed, samskabelse, gåpåmod og bæredygtighed
Tilsammen skaber Bakkelys fire grundværdier grobunden for et sundt, involverende og udviklende miljø, hvor børn, forældre og personale i tæt samarbejde skaber mennesker med lyst til verden.
Robusthed
I en foranderlig verden er det vigtigt at være robust. Man skal være robust for at kunne modstå livets udfordringer og robust nok til at turde tro på sig selv. Derfor er en af vores grundlæggende værdier: robusthed. Gennem motivation og kærlige skub skaber vi mennesker, som kan håndtere og rejse sig igen, når man møder et bump på vejen. For at opbygge robusthed sikrer vi, at børnene altid bliver mødt, set og hørt af engagerede og involverende voksne, som vejleder og udfordrer børnene til at udvikle selvtillid og selvværd.
Samskabelse
I Bakkely gør vi meget ud af at oparbejde og sikre et godt samarbejde blandt børn, forældre og personale. Da vi tror på, at alle parter er medvirkende til skabe et sundt og stærkt miljø i børnehaven, arbejder vi kontinuerligt med at skabe ansvarsfølelse og ejerskab blandt alle involverede parter for i sidste ende at danne de bedste rammer og forhold i børnehaven.
Gåpåmod
Vi arbejder konstant med børnenes udvikling og gåpåmod. I Bakkely mener vi, det er vigtigt, at børnene oparbejder en naturlig lyst til at udforske situationer og relationer, og derfor understøtter vi børnenes udvikling af egenskaber som nysgerrighed, tillid og optimisme. Da alle børn er forskellige, sørger vi løbende for at finde udviklingspotentialet hos hvert enkelte barn, således gåpåmodet styrkes efter udviklingsmuligheder og udfordringer.
Bæredygtighed
Vi har defineret bæredygtighed som en af vores grundlæggende værdier, da vi ønsker at skabe en bæredygtig forståelse af fællesskaber, relationer og miljøet blandt børnene i Bakkely. På det grundlag lærer vi børnene, at fællesskabet har brug for os alle, og at alle er af værdi. For at opbygge børnenes ansvarsfornemmelse og bæredygtige forståelse understøtter vi, at både børn og personale agerer rollemodeller for hinanden. På den måde vejleder og lærer vi børnene, at de muligvis selv, eller med hjælp fra et af de ældre børn, kan bidrage til løsningen af dagligdagens små udfordringer såsom at hælde vand op eller åbne drilske madkasser.